همه چیز درباره بره موم

بره موم چیست ؟

همه چیز در مورد بره موم

بره موم از فراورده های جانبی زنبور عسل است که زنبورها آن را از ترکیب صمغ های جمع آوری شده از گیاهان، موم، گرده گل و غیره تهیه می کنند. بره موم در فرهنگ لغت فارسی از ترکیب دو لغت بره به معنای بچه و موم که از تولیدات زنبور عسل است ساخته شده است.

نام بره موم از کجا آمده است؟

نام بره موم (propolis)  در فرهنگ یونانی از  دو کلمه (pro)  به معنی در جلویی و (polis) به معنی شهر آمده است. به طور ساده بره موم ماده ای است که زنبورهای عسل از آن برای مستحکم کردن و درزگیری شهر خود استفاده می کنند. همچنین زنبورها حجره هایی  را که در آن لاروها پرورش می یابند، با بره موم که حاوی آنتی بیوتیک های طبیعی است می پوشانند و جمعیت را از خطر ابتلا به بیماری های باکتریایی و قارچی دور نگاه می دارند و اینگونه شهر خود را ضدعفونی می کنند

چه کسانی برای اولین بار از بره موم استفاده کردند؟

بره موم از دوران مصریان باستان به وسیله طبیبان به عنوان دارو به کار رفته است. دانشمند ایرانی ابوعلی سینا با این ماده آشنا بوده و در کتاب پزشکی خود (قانون) از آن به عنوان موم سیاه یاد کرده است.  بوعلی سینا در درمان بیماری های عفونی و مشکلات ریوی و پوستی از این ماده بهره برده است.

مصریان باستان خواص بره موم را شناخته بودند و از آن برای مومیایی کردن مردگان خود با روش هایی پیشرفته استفاده می کردند و سود می بردند.

یونانیان آن را برای مصارف خارجی جمع آوری کرده و بعد از مدتی از این عصاره برای ترمیم زخم های خود استفاده می کردند.

در آداب و سنن مردمان گرجی در قرون وسطی، بره موم برای مالیدن به ناف نوزادان و برق انداختن اسباب بازی های چوبی کودکان  استفاده می شد. یک رساله پزشکی گرجی که از قرن هفدهم باقی مانده است از بره موم به عنوان داروی سل نام برده است. همچنین از بره موم برای رفع پوسیدگی دندان استفاده می شده است.

در جنگ بین انگلستان و بومی های آفریقای جنوبی از این ماده به عنوان داروی سل یاد شده است.

منشاء بره موم

بره موم ماده صمغی است که توسط زنبورها از روی جوانه برخی درختان نظیر تبریزی، قان، بید، نارون، بلوط هندی، کاج، صنوبر، لادن، بلوط و غیره جمع آوری می شود. ولی اساسا مقدار عمده آن از جوانه های درخت تبریزی به دست می آید.

خواص فیزیکی و ترکیبات بره موم

رنگ بره موم قهوه ای است. البته ممکن است تمام رنگ هایی را که مابین زرد تا سیاه هستند، به خود بگیرد.  غالبا انعکاسی از رنگ قرمز یا سبز نیز درآن یافت می شود. این رنگ بر حسب محل برداشت آن تغییر می کند.

بره موم دارای بوی تندی است که ناشی از مخلوط بوی صمغ، موم، عسل و وانیل است. طعم آن نیز مخصوص است. هنگامی که بره موم را می جوید باید مراقب باشید که آن را به خوبی با بزاق دهان مخلوط کنید.

شکل ظاهری

شکل آن بر حسب درجه حرارت فرق می کند. مثلا در دمای پایین و کمتر از ۱۰ درجه سخت و شکننده بوده ولی با افزایش حرارت تا دمای ۳۵ درجه نرم و چسبنده شده و در دمای حدود ۶۵ درجه ذوب می شود.

بره موم در آب غیر محلول است ولی در الکل حل می شود.

بره موم یک آنتی بیوتیک طبیعی

بره موم به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی است که در مدت ۳۰ سال آزمایشات مداوم، دانشمندان بسیاری در تمام زمینه های آن پژوهش های گوناگونی به عمل آورده اند. بره موم دارای خواص ضد باکتریایی بوده و اثر ضد میکروبی بسیار موثری از خود به جا می گذارد. این فعالیت ضد میکروبی بر روی میکروب های بیماری زای متعددی آزمایش شده و در تمام موارد آنها را متوقف کرده است.

بره موم بی شک یکی از عجیب ترین محصولات کندو است. این محصول زنبور دارای اثر کشندگی ۱۰۰ در صدی بر روی باکتری ها  می باشد. (دیگر آنتی بیوتیک ها این اثر کلی را ندارند.)

تحقیقات دارو شناسی

طی ۳۰ سال گذشته تحقیقات زیادی بر روی بره موم صورت گرفته و بر همین اساس خواص دارویی ویژه ای به آن نسبت داده شده است.

  • داروی بی حسی/ داروی بیهوشی
  • ضد حساسیت
  • ضد اسید معده
  • آنتی بیوتیک
  • ضد قارچ
  • ضد التهاب
  • ضد پرتو (ضد تشعشع)
  • آنتی اکسیدان و محافظت کننده
  • ضد عفونی کننده
  • ضد تومور (سرطان)

جهت مطالعه کامل به کتاب بره موم دارویی از طبیعت از کندوی عسل اثر جیمز فارنلی مراجعه گردد.

ملاحظات:

در مقاله های جداگانه به تک تک خواص به صورت کامل و نحوه درمان و تحقیقات انجام شده خواهیم پرداخت.

انواع بره موم

بره موم خام، پودر بره موم، عصاره بره موم، کپسول های بره موم

کاربرد بره موم در درمان بیماری ها

بررسی این فراورده در شرایط آزمایشگاهی و در بیرون از بدن ممکن است اطلاعات زیادی در مورد واکنش بره موم علیه بیماری های خاص دراختیار ما قرار دهد. با این همه اگر ماده ای در بیرون بدن فعال باشد همواره به این مفهوم نیست که در درون بدن موجودات زنده نیز کارآمد است.

تحقیقات و گفته های دانشمندان در مورد بره موم

آگار دیک یک دانشمند اهل عمل بود و پژوهش وسیعی که بیش از ۵۰۰۰ نفر در سراسر اسکاندیناوی را شامل می شد هدایت می کرد. او به طور خلاصه بره موم را به شرح زیر معرفی می کند:

بره موم یکی از کارآمدترین تولیدات زنبور عسل از نظر انتقال مواد فعال از گیاه به انسان می باشد.

آگار بر اساس تحقیقات خود ادعا کرد که بره موم در درمان بیماری های مختلفی از جمله ورم روده بزرگ، آب مروارید چشم، عفونت مجاری ادراری، تورم و التهاب گلو، نقرس، زخم های مربوط به گوش، زخم های باز، سینوزیت، سرماخوردگی، آنفولاآنزا، برونشیت، ورم معده، سرطان لثه، عفونت های روده ای، قارچ ها، اگزما، پنومونی ریه، ویروس های معده، سردرد، بیماری پارکینسون، عفونت های کیسه صفرا، آسیب های عروقی ناشی از اختلال در گردش خون، زگیل و برای درمان بیماری های خاص نقش دارد. دکتر آگار دیک بره موم را یک ماده تاثیرگذار قوی برای تنظیم هورمون ها و همچنین یک آنتی بیوتیک موثر معرفی کرد. وی در این باره می گوید: یک حقیقت متحیر کننده این است که بره موم اثر کشندگی صد در صدی بر روی باکتری ها دارد.

دکتر جان دایموند، رئیس آکادمی بین المللی  درباره بره موم می گوید در میان همه مواد طبیعی که او آزمایش کرده است این ماده بیشترین تاثیر را بر تقویت تیموس و پس از آن در ایجاد انرژی بدن دارد.

بره موم و محتویاتش

ترکیبات بره موم با توجه به منشاء آن می تواند متفاوت باشد. به طور معمول بره موم حاوی موادی است شامل:

۵۰درصد ترکیبات رزینی‌ (فلاونوئیدها، اسیدهای حلقوی و یا استر آنها)

۳۰درصد موم (اسیدهای  چرب، الکل ها و استر آنها)

۱۰درصد روغن ها فرار و حلقوی

۵ درصد گرده گل (اسیدهای آمینه و پروتئین)

۵ درصد مواد دیگر (کانی ها، ستوان ها، لاکتون ها،  کینون ها، استروئیدها، ویتامین ها و قندها)

مواد معدنی بره موم ها

بره موم حاوی مقدار زیادی مواد معدنی نظیر کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم، آهن، روی، منگنز، مس، کبالت، فسفر، گوگرد، آنتیموان، آلومینیوم و فلور است. بره موم همچنین حاوی مقادیر متفاوتی از ویتامین های B6 ,B2 ,B1 ,C ,A ,E است.

همچنین اسید آمینه هایی مانند آلانین، بتا آلانین، اسید آلفا، آمینو بوتریک، آسپارژین، اسید آسپارتیک، والین، هیدروکسی پرولین و هیستئین در آن یافت می شود.

كاربردهاي بره موم در داخل كندو

مهم ترين مصرف بره موم در كندو: پر كردن شكاف ها,ضد عفوني كردن سطح داخلي سلول نوزادان,جلا دادن سطح داخل كندو,موميايي كردن اجساد حيوانات خارجي كه به داخل كندو راه يافتن و زنبر قادر به خارج كردن ان نيست,تنگ كردن سوراخ هاي تهويه,محكم كردن اتصال قاب ها

 

نبکا کندو

نوشته‌های مرتبط
عسل نبکا

دیدگاه‌ها

*
*

دو × پنج =