موم عسل چیست؟

موم عسل چیست؟

 

 

موم عسل

موم در واقع همان عنصر سازنده کندو است. زنبورهای عسل کارگر ماده سازنده موم عسل را تولید کرده و سپس لانه های شش ضلعی معروف را به وجود می آورند. زنبورهای کارگر در اولین گام از کندو خارج شده و از گرده های گل ها تغذیه می کنند. سپس به محل زندگی خود برمی گردند و مواد شهد جمع آوری شده را به کندو می آورند تا دیگر زنبورهای عسل از آن برای تولید موم استفاده کنند. موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که زنبورهای عسل برای تولید موم به مقدار زیادی شهد نیاز دارند تا بتوانند از  قند  آن برای تولید موم استفاده کنند. بعد از اینکه  قند  شهد به موم تبدیل شد، زنبورهای عسل از طریق غدد خاصی که در زیر شکم خود دارند شروع به ترشح نمودن این ماده می کنند و موم ابتدایی به صورت پوسته های کوچک به وجود می آیند. اما به مرور شکل بهتری پیدا کرده و در نهایت به لانه های شش ضلعی تبدیل می شوند.

این لانه های شش ضلعی در واقع محل زندگی زنبورهای عسل می باشند و از این محیط برای بزرگ کردن فرزندان خود و همچنین ذخیره مواد غذایی استفاده می کنند. گرده هایی که توسط زنبورهای کارگر خورده می شوند نیز توسط آنها وارد کندو شده و در آنجا به عسلی که امروزه در مغازه ها قابل خریداری است تبدیل می شوند. موم عسل در حالت طبیعی سفید رنگ و شفاف است اما زمانی که در کنار گرده های گل یا بره مو قرار می گیرد به رنگ طلایی روشن تبدیل می شود. موضوعی که قابل توجه می باشد این است که موم زنبور عسل از بیش از 300 ترکیب متفاوت تشکیل شده است که این ترکیب بسته به محل زندگی زنبورهای عسل می تواند نسبتا متفاوت باشد. در ادامه به بررسی دقیق تر خواص این ماده غذایی ارزشمند می پردازیم

خواص موم عسل کدام است؟

موم عسل نیز یکی از مشتقات عسل خوراکی به شمار می رود و همانند همه آنها دارای خواص و فواید منحصر به فردی است که سبب می شود، همواره مورد استفاده قرار بگیرد. در کنار استفاده از موم به شکل خوراکی شما می توانید از موم به عنوان دارو نیز استفاده نمایید. همچنین افراد به دلیل طبیعی بودن موم عسل از آن به عنوان یکی از ترکیبات مناسب برای تولید شمع، صابون، محصولات مراقبت از پوست، ساخت روکش شیرینی و قرص، ساخت روغن های ماساژ، جلا دادن مبلمان، تولید لوازم آرایشی، ساخت ضدآفتاب، تولید بالم لب و… نیز استفاده می کنند. این ماده غذایی دارای خواص بیشماری است که می تواند به سلامتی جسمانی شما نیز کمک کند. برخی از اصلی ترین خواص موم عسل که می تواند به آنها اشاره نمود، عبارت است از:

  • خاصیت ضدباکتری
  • قابلیت جذب بالا
  • وجود انواع ویتامین ها از جمله ویتامین A
  • خاصیت ضد التهابی
  • خاصیت آنتی اکسیدان
  • کاهش کلسترول خون
  • تسکین درد
  • بهبود التهاب ها
  • بهبود جای زخم ها و سوختگی
  • تسکین مشکلات گوارشی از جمله اسهال
  • از بین بردن سکسکه
  • تسکین درد مفاصل
  • درمان مشکلات کبد
  • درمان نقرس
  • درمان انواع مشکلات پوستی
  • کاهش اضطراب و استرس
  • بهبود بواسیر
  • و…

عسل را با موم بخریم یا بدون موم؟

به طور کلی تفاوت خاصی میان عسل با موم و عسل بدون موم نمی توان قائل شد. شاید شما تمایل داشته باشید که از موم عسل نیز تغذیه کنید و به همین دلیل نیز عسلی که دارای موم است را خریداری نمایید که در این خصوص ایرادی دیده نمی شود. اما در واقع برخی بر این باورند که عسلی که موم دارد، می تواند عسل طبیعی تری باشد و به همین دلیل نیز اقدام به خرید آن دسته از عسل هایی می نمایند که دارای موم است و این باور از اساس اشتباه است. در واقع وجود موم در یک عسل به هیچ عنوان تضمینی برای طبیعی بودن آن نیست. چرا که امروزه بسیاری از تولیدکنندگان اقدام به تولید موم صنعتی می نمایند که از نظر شکل و ظاهر به موم طبیعی بسیار نزدیک است اما از نظر خواص و فواید دقیقا در نقطه مقابل موم طبیعی قرار می گیرد و نه تنها مفید نیست بلکه به دلیل ساخته شدن از شکر می تواند بسیار برای سلامتی مضر نیز باشد.

موضوع دیگری که لازم است در نظر داشته باشید این است که ساخت موم فرآیند نسبتا زمانبری است و به همین دلیل نیز زنبورداران ترجیح می دهند به جای فروش موم عسل طبیعی خود از آن برای تولید دوباره عسل استفاده کنند. به همین دلیل نیز به هیچ عنوان نمی توان این باور را در ذهن داشت که عسل های دارای موم انتخاب بهتری برای خرید هستند. اما اگر همچنان تمایل دارید از این ماده غذایی و خواص آن بهره ببرید، بهتر است از فروشندگان معتبر خرید خود را انجام دهید. بدین ترتیب می توانید اطمینان بیشتری در خصوص طبیعی بودن عسل و موم قرار گرفته در آن داشته باشید. البته موم مصنوعی با موم عسل طبیعی نیز تا حدودی قابل تشخیص است اما نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. در ادامه نحوه تشخیص موم عسل طبیعی اصل از تقلبی را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید به شکل بهتری در هنگام خرید عسل با موم تصمیم گیری کنید.

نحوه تشخیص موم عسل طبیعی اصل از تقلبی

موضوعی که در ابتدا باید در نظر داشته باشید این است که همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، موم عسل در حالت طبیعی سفید رنگ و شفاف است اما زمانی که در مجاورت گرده گل قرار می گیرد، به رنگ طلایی درمی آید. به طور معمول نیز شما تنها امکان خرید موم زرد رنگ را خواهید داشت. در نتیجه در هنگام خرید موم شما باید بتوانید رنگ زرد آن را تشخیص دهید. همچنین موضوعی که در هنگام خرید عسل با موم طبیعی باید به آن توجه داشته باشید این است که موم عسل دارای رایحه طبیعی شیرینی است و رایحه آن با موم های مصنوعی کاملا متفاوت است و در اصل به همین دلیل است که از آن برای تولید صابون استفاده می کنند. این مورد را نیز می توانید به عنوان یک معیار برای تشخیص موم طبیعی از موم غیرطبیعی در نظر داشته باشید. موضوع دیگری که می توان در نظر گرفت، ساختار موم است. هر چقدر که ساختار مومی که در عسل وجود دارد نامنظم تر باشد، این اطمینان را می توانید پیدا کنید که طبیعی تر است.

اما اگر امکان تشخیص اصل بودن یک موم با استفاده از موارد گفته شده در هنگام خرید برای شما مهیا نبود، آنگاه لازم است که از یک آزمایش خانگی استفاده کنید. بخشی از موم موجود در عسل خریداری شده را در آب بسیار داغ قرار دهید. اگر موم عسل به سمت بالا شناور شد نشان دهنده این موضوع است که موم عسل شما طبیعی است. اما اگر موم عسل به سمت پایین ظرف حرکت کرد در واقع ممکن است دارای ناخالصی بوده و یک موم غیرطبیعی باشد. البته به این آزمایش نمی توانید به صورت کامل اتکا کنید و همچنان ممکن است درصد خطایی وجود داشته باشد. به همین دلیل معمولا به افراد توصیه می شود تا با خرید از فروشندگان معتبر خیال خود را در خصوص طبیعی بودن موم عسلی که خریداری می کنند، راحت نمایند.

عسل یکی از مواد غذایی محبوب در میان مردم است که در کنار آن شما می توانید از ترکیبات دیگر عسل مثل موم عسل نیز بهره ببرید. موم عسل به طور کلی خواص بسیاری را دارا می باشد و همین امر نیز سبب می شود تا افراد تمایل زیادی به خرید عسل با موم داشته باشند. در کنار آن نیز در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساخت لوازم آرایشی و مراقبت های پوستی از موم عسل به شکل قابل توجهی استفاده می شود. اما گاها افراد متقلب و سودجو در تلاش هستند تا با تولید موم مصنوعی سود بیشتری را به دست بیاورند. در این مقاله تلاش ما بر این بوده است تا شما را با این ماده طبیعی آشنا کرده و در نهایت نحوه تشخیص موم عسل طبیعی اصل از تقلبی را آموزش دهیم تا بتوانید به شکل بهتری درباره خرید عسل با موم تصمیم گیری کنید

نبکا کندو

نوشته‌های مرتبط
عسل نبکا

دیدگاه‌ها

*
*

هجده − شش =